Søgemaskineoptimering (SEO) i 2020, kort fortalt

Hvis man har en hjemmeside, har man helt sikkert hørt om søgemaskineoptimering (SEO). Enten via guides til opsætning af hjemmesder, foreslåede plugins, eller sælgere som ringer for at tilbyde en SEO-aftale som løber over 24 måneder til en lidt for høj pris.

Behøver det at være kompliceret og koste 8 rodbehandlinger? Nej.

Kan man gøre det meste selv? Ja, selvfølgelig.

Google har udgivet en fin startguide til søgemaskineoptimering, som løbende bliver opdateret. Den er temmelig lang, og på nogle punkter også ret teknisk. Her kommer min lille 5-trins guide til SEO i 2020, som alle kan følge med i.

Sørg for, at du har et SSL-certifikat på dit domæne

Et SSL-certifikat sørger for, at dine besøgende er på en sikker, krypteret forbindelse. Det er specielt vigtigt for blandt andet webshops og andre sider med medlemsfunktioner, hvor der indtastes følsomme oplysninger. Googles indekseringsrobotter trækker point fra, hvis forbindelsen til din side ikke er sikker.

SSL-certifikater er nu om dage blevet gratis, takket være services som Let’s Encrypt og Cloudflare. De fleste hostingudbydere tilbyder automatisk opsætning og fornyelse af SSL-certifikater uden merpris.

Er din hjemmeside ikke sikret med et SSL-certifikat endnu? Kontakt din hostingudbyder og sørg for at det bliver løst!

Find ud af hvem dine kunder er, og hvad de søger efter

Det er svært at optimere en side, hvis man ikke ved hvad kunderne vil have – det giver sig selv.

Forestil dig at du driver et hotel i København. Det er ret nemt at regne ud, at dine besøgende søger efter fx:

  • “hotel i københavn”
  • “steder at sove i københavn”
  • “indkvartering i københavn”

Prøv at sætte dig ind i, hvem dine typiske kunder er, og hvad de kunne søge efter. Eller endnu bedre – spørg dem direkte.

Planlæg dit indhold ud fra dette, og den vil være nemmere at finde for din målgruppe.

Sørg for, at din side er mobilvenlig

Hvornår har du sidst besøgt din egen hjemmeside fra en telefon?

40% af al webtrafik og over 60% af alle søgninger kommer fra smartphones, så det er vigtigt at din side er letlæselig på telefoner. Moderne webudvikling foregår mobile-first, da især Googles indekseringsrobotter prioriterer mobilvenlige sider over ikke-mobilvenlige sider.

Hvis din side endnu ikke er mobilvenlig, kan du kontakte mig for en gratis, uforpligtende samtale om dine muligheder.

Linkbuilding

Hvis andre sider linker til din side, også kaldet backlinking, påvirker det også din placering på søgemaskinerne. Det kan være fra produktanmelderblogs, Facebook, Instagram, you name it.

Google har endda selv udtalt, at backlinks er en af de 3 vigtigste faktorer for page rank.

Guest blogging er, når du udgiver indhold på andres hjemmesider inden for dit fag. Dog skal jeg understrege, at det er vigtigt at indholdet er af høj kvalitet, og links tilbage til din side skal uddybe et emne du har rørt i gæsteindlægget. Google kan finde på at straffe din egen sides page rank, hvis gæsteindlægget bliver markeret som lav kvalitet.

Hastighedsoptimering

Siden Google annoncerede deres Speed Update i juli 2018, har indlæsningshastighed (specielt på telefoner) været en yderst vigtig del af søgemaskineoptimering.

Hvis din side tager for lang tid til indlæse, bliver dine besøgende utålmodige. Det gør Googlebot også. En langsom side påvirker din page rank negativt og driver dine besøgende væk før de køber. Lavere konverteringsrate kombineret med lavere besøgstal er et kritisk problem for enhver forretning.

Er din side bygget i WordPres og har mange plugins? Prøv at finde alternativer til nogle af dine plugins, hvis de tilføjer en masse ekstra funktionalitet som du ikke har brug for.

Har din side mange, store billeder? Prøv at optimere filstørrelsen, ved enten at skifte filtype eller sænke kvaliteten til et punkt, hvor det ikke påvirker billedet for meget visuelt.

Mange (inkl. mig selv) har med stor success skiftet DNS-udbyder til Cloudflare, for at kunne udnytte deres performance- og caching-funktioner, hvilket både letter presset på serveren og gør indlæsning hurtigere for de besøgende.

 

Det var alt for nu!

Jeg håber, at denne guide har gjort dig en smule klogere på, hvordan søgemaskineoptimering fungerer i 2020.

Hvis det ikke er tilfældet, er du mere end velkommen til at kontakte mig for at få uddybet nogle af emnerne.

Seneste nyt fra bloggen